VOORBEREIDING: WIE IS JE DOELGROEP?
Vaak wil je actie ondernemen als gevolg van een gebeurtenis (bv. sterfgeval van een eenzame oudere). Je wil zo veel mogelijk mensen die zich eenzaam voelen ondersteunen. Goed zo, maar pas op!
Je kan je niet richten op 'iedereen die zich eenzaam voelt'. Interventies werken beter als je je doelgroep afbakent. Ga dus niet te breed en denk na over specifieke doelgroepen:
Baseer je op de algemene kennis rond risicofactoren voor eenzaamheid (zie module 1) en zoek relevante cijfergegevens:
Het voordeel is dat wat je ontwikkelt voor één groep, vaak ook al mensen helpt van andere groepen. En met de ervaringen die je opdoet, kan je je werking aanpassen aan weer andere groepen.
Je kan je niet richten op 'iedereen die zich eenzaam voelt'. Interventies werken beter als je je doelgroep afbakent. Ga dus niet te breed en denk na over specifieke doelgroepen:
- Personen met emotionele eenzaamheid versus sociale eenzaamheid
- 'Zichtbare eenzaamheid' bij mensen die gekend zijn versus 'onzichtbare eenzaamheid'
- Eenzame ouderen van 65+ versus eenzame weduwen
- Gezinnen in armoede versus mantelzorgers van een partner met dementie
- Personen met een beperking versus ouderen die nog alleen wonen
- Holebi-ouderen versus personen die net in het dorp zijn komen wonen (met of zonder migratieachtergrond)
Baseer je op de algemene kennis rond risicofactoren voor eenzaamheid (zie module 1) en zoek relevante cijfergegevens:
- Lokale statistieken (zie vb. www.lokalestatistieken.be)
- Enquêtes
- Jaarverslagen
- …
Het voordeel is dat wat je ontwikkelt voor één groep, vaak ook al mensen helpt van andere groepen. En met de ervaringen die je opdoet, kan je je werking aanpassen aan weer andere groepen.
GOED VOORBEELD
Een medewerker gaat bij iedereen die ouder is dan 80 jaar op huisbezoek. De medewerker bestudeerde op voorhand de signalen van eenzaamheid. Bij elk bezoek gaat ze na wat de wensen van de persoon zijn. Ze geeft uitleg over verschillende mogelijkheden binnen de gemeente. Na twee weken belt ze enkele mensen terug op.
Er werd een kleine groep bereikt, maar met succes en men heeft zelf veel geleerd.
Na een evaluatie ging men het jaar nadien focussen op ouderen tussen de 70 en 80 jaar.
Een medewerker gaat bij iedereen die ouder is dan 80 jaar op huisbezoek. De medewerker bestudeerde op voorhand de signalen van eenzaamheid. Bij elk bezoek gaat ze na wat de wensen van de persoon zijn. Ze geeft uitleg over verschillende mogelijkheden binnen de gemeente. Na twee weken belt ze enkele mensen terug op.
Er werd een kleine groep bereikt, maar met succes en men heeft zelf veel geleerd.
Na een evaluatie ging men het jaar nadien focussen op ouderen tussen de 70 en 80 jaar.